Activitats Proposades

En aquest apartat volem proposar activitats varies per treballar amb els infants el poble de Tordera i ampliar el seu coneixement de diverses maneres.


ACTIVITAT 1 (cicle mitjà i superior):




Aquesta activitat es pot realitzar després d’informar-se sobre el mercat de Tordera (els seus orígens, el seu funcionament, com ha evolucionat, com és actualment…).



OBJECTIUS DE L'ACTIVITAT:

  1. Profunditzar amb l'estil de vida dels torderencs a principis de s.XIX.
  2. Conèixer metodologies de negociació en l'àmbit comercial.
  3. Fomentar la cooperació entre els membres dels diferents grups.
  4. Potenciar la capacitat de raonar i argumentar lògicament la millor opció per a sortir guanyant.
  5. Potenciar la iniciativa i autonomia personal, així com la competència social i ciutadana.



El joc consisteix en crear grups d’alumnes (poden ser mixtos entre alumnes de diferents classes i cursos –preferentment cicle mitjà i superior-) i a cada grup hi ha d’haver un responsable per si hi ha algun incident (poden ser mestres, pares, estudiants…). Aquests grups haurien de ser d’uns 5 o 6 alumnes cada un.

L’activitat consisteix en repartir a cada grup un mateix objecte (qualsevol, una pinsa d’estrendre la roba per exemple) i el que hauran de fer és, durant un temps limitat, aconseguir fer el màxim d’intercanvis possibles canviant l’objecte que se’ls ha donat per un altre, i aquest per un altre i així anar fent fins que, quan s’acabi el temps, tots els grups es reuniran en un punt concret i decidiran quin dels equips ha obtingut l’objecte més valuós.
Tots aquests intercanvis s’hauran de realizar de manera educada pel poble, demanant-ho a la gent de carrer, a comerços, etc.


S’estima que el temps de durada pot ser entre dues hores i tot un matí sencer (es pot anar fent tranquil•lament amb calma i gaudint d’una passejada a l’aire lliure).


AVALUACIÓ:
S'haurà de fer un seguiment dels infants per al control del treball equitatiu en equip i la coordinació grupal.
S'avaluarà el respecte i l'ordre entre els companys del grup i amb la gent del poble.
És important que tots els infants participin i siguin elements actius dins el "Trueque", actuant autònomament i amb iniciativa. Es pot observar com els infants s'han repartit els rols, si no ho han fet, com s'han organitzat...


ACTIVITAT 2 (tots els cicles)


Al poble de Tordera hi ha una tradició molt arrelada a les cultura catalana , per això, hi ha moltes entitats que encara avui en dia vetllen per fomentar i apropar les tradicions a la població.
El poble hi està molt involucrat en voler mantenir vives algunes d’aquestes tradicions, per això, durant la Festa Major es continua celebrant l’elecció de la pubilla i l’hereu.



OBJECTIUS DE L'ACTIVITAT:
  1. Aprofundir en el coneixement de les tradicions del poble.
  2. Millorar la comprensió lectora i d'anàlisi.
  3. Augmentar l'habilitat en la utilització de les TIC, utilitzant una enquesta interactiva.

Aquesta activitat va encarada cap a la vessant cultural. Hem decidit preparar un qüestionari  amb algunes preguntes sobre pubillatge i diables, ja que creiem que és l’entitat més propera i la que crida més l’atenció dels infants torderencs.
Per fer aquesta activitat, ens hem documentat a partir d’una entrevista a l’hereu de Tordera (Aitor Noguerol) i a un Diable (Jaume Pagès). Tota la informació recollida la podeu trobar a l’apartat Entrevistes.

Podeu disposar del qüestionari a la següent pàgina web:

http://www.creartest.com/hacertests-47417-cultura_i_tradicions_catalanes.php


AVALUACIÓ
S'avaluarà la puntuació en les respostes de l'enquesta tenint en compte les respostes encertades.


ACTIVITAT 3 (cicle inicial i mitjà)


Aquesta activitat està relacionada amb els aiguamolls de Cal Raba que es troben a Tordera relativament a prop del nucli urbà. Es tracta de fer una visita a aquests aiguamolls  i observar tota la flora i la fauna o bé informar-vos-en de tot el que hi podem trobar.


OBJECTIUS DE L'ACTIVITAT:

  1. Millorar la capacitat d'anàlisi i observació en l'entorn i el context immediat.
  2. Aprofundir en la competència comunicativa lingüística i digital.
  3. Conèixer i saber distingir entre els diferents animals i plantes de la flora i la fauna torderenca.



A continuació us proposem que busqueu a la sopa de lletres 7 paraules de totes aquelles aus i vegetació que podem trobar en els aiguamolls de Tordera.







            canyís
                           boga
-                          ànec collverd
        polla d’aigua
                               cabusset
                               balquer
                               fotja


-                                                                                










La segona part de l’activitat és per posar-vos a prova de si sabeu com són cada una de les aus i vegetació que heu vist als aiguamolls i que heu trobat a la sopa de lletres! fixeu-vos-hi bé i escriviu a dalt de cada fotogradfía la paraula corresponent!


























AVALUACIÓ

S'avaluarà l'interès en el coneixement dels conceptes que aparèixen en l'activitat i la participació.
L'aprenentatge d'aquests conceptes.
La resolució correcte de les activitats com trobar les paraules a la sopa de lletres i associar correctament les imatges amb el seu corresponent nom.

ACTIVITAT 4 (cicle mitjà i superior)


Per tal que els nens coneguin de manera més profunda el poble i aconseguim una finalitat didàctica, proposarem la següent activitat.


OBJECTIUS DE L'ACTIVITAT:

  1. Ampliar els coneixements sobre el poble torderenc.
  2. Fomentar el treball en equip.
  3. Potenciar l'autonomia i inciativa personal, així com els valors de convivència.


Els alumnes s’hauran de ficar en grups, a cada grup els hi repartirem un full informatiu en el qual s’explica en què consisteix l’activitat.
L’activitat consistirà en què els alumnes hauran de fer un "mini" recorregut per el poble de Tordera, on el punt de partida de cada grup serà diferent i el de trobada serà el mateix, tot passant per els carrers que se’ls indiqui en el paper. A més a més hauran de realitzar diferents proves:
  •     Hauran d’anotar com a mínim el nom d’una botiga o comerç que hi hagi en cada carrer.
  •    Hauran  d’anotar si hi ha alguna escultura o monument en cada carrer/plaça.
  •     Hauran d’anotar si veuen vegetació.
  •    Hauran d’anotar si els carrers són nets i si tenen contenidors de reciclatge.
 També podran preguntar, amb correcció, als habitants de Tordera en cas de tenir dubtes per arribar a algun lloc.
 Creiem que mitjançant aquesta activitat, els nostres alumnes podran conèixer de manera més profunda el poble de Tordera  i gràcies a les diferents proves podrem treballar  temes com ara:
  •     Les petites indústries, quins tipus de comerços predominen a Tordera, a quin sector productiu pertany ( i si encara no ho han estudiat ho introduirem) i la cadena productiva.
  •     La història del poble de Tordera i les seves escultures, monuments o edificis importants.
  •     La vegetació i més concretament la vegetació autòctona de Tordera i estudiarem el riu que passa per  Tordera.
  •     La importància de mantenir net el territori i com aconseguir-ho, la importància del reciclatge i valorar si el poble esta ben condicionat. 
L'activitat es pot fer més complexa, adjudicant un temps màxim per a finalitzar-la.

AVALUACIÓ:
S'avaluarà la parla amb correcció i el respecte cap als companys i amics.
La realització de l'activitat de manera cooperativa i amb coordinació per part dels grups de treball.
Que s'hagi observat tot el que s'indica i resolt tots els punts de l'activitat correctament.
Que l'activitat s'hagi fet en el temps corresponent en cas d'així haver-ho decidit.